Iedere woningcorporatie onderhoudt zijn woningen en wil dat op een zo efficiënt mogelijke manier doen. Maar de manier waarop dat wordt ingericht, verschilt bij iedere organisatie. Wonen Limburg – verantwoordelijk voor zo’n 26.000 vhe – start binnenkort een nieuw aanbestedingstraject om te kijken met welke ketenpartners het de komende jaren in zee gaat. Maar wat is ervoor nodig om de juiste partners te vinden en hoe faciliteer je hen optimaal? CorporatieGids.nl stelde die vragen en meer aan Informatiemanager en Senior Business Adviseur Marcel Wolff.
Een onderhoudspartner moet een verlengstuk van je organisatie zijn, begint Marcel het gesprek: “Natuurlijk is het belangrijk dat ze hun technische taken goed uitvoeren, maar ook aan de zachte kant moeten ze het Wonen Limburg-DNA uitdragen. We hebben geen eigen dienst, dus het is enorm belangrijk dat deze partners onze waarden laten zien.”
Synergiemogelijkheden
De situatie waarin Wonen Limburg al haar onderhoud uitbesteed aan ketenpartners begon in 2013. “Onze eigen dienst is destijds verdwenen en die vakmensen zijn naar onze nieuwe ketenpartners gegaan. De keuze om te kiezen voor ketenpartners was vrij eenvoudig, de kennis is daar veel specialistischer. We zagen dat ze verder waren dan ons qua bijvoorbeeld materialengebruik of duurzaamheid, dus we zagen synergiemogelijkheden om daar waar de kennis zit, ook het werk te laten uitvoeren.”
Meer data in huis
Om ketenpartners goed en efficiënt hun werk te laten doen, is een nauwe samenwerking tussen systemen ook essentieel. Marcel: “Destijds dachten we ‘omdat we uitbesteden, zijn bepaalde soorten data voor ons niet meer interessant’. Het werd opgeslagen bij de ketenpartners, maar niet bij Wonen Limburg. De laatste jaren maken we echter een ommekeer en proberen we informatie – zoals het merk, type en bouwjaar van installaties – weer in huis te halen. Dat helpt ons trends beter te herkennen en het rendement van keuzes beter in te zien.”
“Data-uitwisseling is hiervoor de fundering, en dat moet continu op een efficiënte manier kunnen plaatsvinden. Bijvoorbeeld wanneer ketenpartners nieuwe informatie uit woningen halen. Je kunt daarom de systemen eigenlijk niet meer los van elkaar zien. Om die communicatie in goede banen te leiden, maken we onder andere gebruik van de DICO-berichtenstandaard en de NL/SfB-codering voor gereedmeldingen en factuurstromen. Zo is het administratieve deel zo gestroomlijnd mogelijk ingericht.”
Nuances
Inmiddels zijn de contracten met de ketenpartners aan het eind en begint Wonen Limburg binnenkort met nieuwe aanbestedingstrajecten voor de komende jaren. “Hierbij zijn we de samenwerking aangegaan met Brink. Voor ons is zo’n traject heel speciaal en komt amper voor, maar zij hebben de ervaring om ons naar de juiste dingen te laten kijken. In 2013 hebben we dat zelf gedaan, maar dankzij die ervaring van Brink weet je de nuances toch wat beter in te vullen. Want wat zijn bijvoorbeeld relevante data om te delen? En hoe is de corporatie- en aannemerswereld de afgelopen jaren veranderd, wat weer van invloed is op de aanbesteding?”
Verkregen inzichten
Marcel geeft een voorbeeld van de verkregen inzichten: “Dat begint heel basaal, bijvoorbeeld het doorgeven van de hoeveelheid vierkante meters dakoppervlak. Het is immers een groot verschil tussen 150 vierkante meter oppervlak op één dak versus vijf verschillende daken. De aannemers goed in informatie voorzien, vraagt om heel secuur naar je bezit kijken en daar heeft Brink bij geholpen. Ze hebben onder meer met een zelf ontwikkeld dataplatform de hoeveelheden en oppervlakten van onderhoudbehoevende elementen van de buitenschil van onze woningen bepaald. Ook helpen zij ons kritisch naar software te kijken om daar nog meer waarde uit te halen. De planning is dat eind volgend jaar de contracten getekend worden en we vanaf 1 januari 2023 met de nieuwe onderhoudssituatie van start gaan.”
Toelichting op werkzaamheden Brink:
Brink heeft een platform ontwikkeld onder de naam Digitale Vastgoed Ogen, dat speciaal voor inventarisaties wordt ingezet. Dit platform stelt ons in staat om razendsnel hoeveelheden, oppervlakten en materialisaties van de onderhoud behoevende elementen van de buitenschil van woningen te bepalen. Dit doen we door de data van klanten te combineren met onze databronnen en daar vervolgens de nieuwste data science technieken en kennis van onze onderhoudsexperts op los te laten. Op deze manier kunnen we snel grote aantallen woningen inventariseren. De kosten hiervan zijn ook lager dan bij traditionele, handmatige, inspecties en de doorlooptijd is vele malen korter!
Het resultaat voor de klant is dat zij een consistente elementenlijst van hun bezit ontvangen. Voor alle woningen zijn deze data op dezelfde manier bepaald. Met name voor woningcorporaties, die grote aantallen woningen bezitten, is deze consistentie in de data essentieel. De elementenlijst is de basis voor een (meerjaren)onderhoudsbegroting. Eventueel kunnen er nog inspecties worden uitgevoerd om condities van de woningen te bepalen om zo een nóg beter beeld van het vastgoed te krijgen.
Duurzaamheid en onderhoud integraal oppakken
Op de vraag welke onderhoudsuitdagingen dan op Wonen Limburg wachten, blikt Marcel afsluitend vooruit: “Ik denk dat het duurzaamheidsvraagstuk nog belangrijker zal worden en steeds integraler met onderhoud zal worden opgepakt. Waar mogelijk willen we kijken of we eventuele onderhoudsingrepen kunnen combineren met duurzaamheidstoevoegingen, zoals het plaatsen van isolering of zonnepanelen. Dat vraagt wel wat van je ketenpartners. Gelukkig zien we in de markt steeds meer kennis rondom duurzaamheid bij deze partijen, kennis die wij willen aanboren om ingrepen slimmer in te richten. Zo willen we steeds vaker in één moment zoveel mogelijk waarde aan ons bezit toevoegen.”
Lees via deze link het artikel van Marcel Wolff van Wonen Limburg in CorporatieGids.nl.
Door: Johan van den Beld – CorporatieMedia – Geplaatst op maandag 17 januari 2022