Michel werkt al meer dan 10 jaar bij Brink en geeft ook al lang daarnaast les. Dat begon bij de Vastgoedacademie, die hij samen met collega’s zelf opzette. Toen bij de TU/e een hoogleraar vertrok die vooral over de financiële aspecten van vastgoed doceerde, merkte hij dat nieuwe collega’s veel kennis op dat vlak misten. Hij ontwikkelde een eigen programma, legde dat voor aan de TU/e en nu staat hij alweer ruim 6 jaar ‘voor de klas’. En dat is uniek. Niet iedereen mag immers lesgeven aan de universiteit.
Het ene na het andere praktijkvoorbeeld
“Toen ik zelf studeerde vond ik de colleges van deeltijd hoogleraren altijd schitterend. Zij stonden met één been in de praktijk en schudden het ene na het andere praktijkvoorbeeld uit hun mouw. Daardoor begon het vak te leven. Dat probeer ik er nu zelf ook in te brengen. Ik ga voor veel interactie en voorbeelden. Bijvoorbeeld door projecten te bespreken die volledig uit de bocht zijn gevlogen. Dán blijft het hangen bij studenten.”
Eagerness om te leren
Uiterlijk is er veel veranderd aan de universiteit sinds de tijd dat hij er zelf studeerde. Maar qua sfeer is het niet anders dan toen, vindt hij. “De motivatie is groot. Na het college zijn er altijd wel een paar studenten die naar me toekomen met extra vragen. Die eagerness om meer te willen weten vind ik het leukste aan het lesgeven. Die studenten herinner je je ook nog.” En met een knipoog: “Als die bij Brink komen solliciteren krijgen ze een warme aanbeveling van mij.”
Vijf studiepunten
Michel zijn vak, Urban Projects & Finance, behandelt de financiën en strategie bij project- en gebiedsontwikkeling. Hoe maak je het haalbaar, waar zitten de risico’s, hoe maak je kostenverhaalsafspraken, hoe ga je het ontwikkelen, hoe gaan overheid en marktpartijen samenwerken? Ook duurzaamheid is een belangrijk thema. Hoe reken je daaraan, wat zijn terugverdientijden?
Het gaat zo goed met zijn vak dat de TU/e de overeenkomst met Michel weer heeft verlengd. Sterker nog: zijn vak was altijd een keuzevak voor de master, nu is het vanwege de populariteit en importantie een verplicht vak geworden in de bachelorfase. Studenten krijgen er vijf studiepunten voor.
Scherp blijven
Michel krijgt energie van het lesgeven, maar het maakt hem ook een betere adviseur, zegt hij zelf. “Het zijn allemaal jonge mensen die nog niet gehinderd worden door gebruiken en gebreken in de branche. Soms komen ze echt met verrassende dingen. Als een project niet haalbaar is, zijn we doorgaans vooral gericht op de kosten. Eén groepje bedacht echter: ‘We gaan niet op kosten concurreren, maar leveren meer kwaliteit voor hetzelfde geld. Dan wordt ons project beter verkoopbaar en kunnen we beter concurreren.’ Dat houdt mij ook scherp, zulke denkwijzen. Al komen ze ook regelmatig met onrealistische voorstellen hoor. Maar dat is logisch, het is een leerproces.”
Dikke acht
Gaat hij nog lang door met lesgeven? “Zolang ik het leuk vind ga ik door. En zolang ze mij leuk vinden natuurlijk.” Dat laatste zit wel goed. Michel geeft cijfers aan zijn studenten, maar zij beoordelen hem ook. Gemiddeld krijgt hij een van de hoogste beoordelingen van alle docenten, een dikke acht. Hij is er blij mee. “Dat is het allermooiste compliment!”